Hyppig afføring og kræsen

25. januar 2010

Alder:
20 mdr.

Hyppig afføring og kræsen

Hej Helen.

Jeg har en dreng på 20 mrd. som det sidste stykke tid nærmest nægter at spise andet end pasta. Særligt om morgenen og og aftenen spiser han ikke. Umiddelbart har jeg det sådan, at han jo nok skal spise, når han er sulten, men nu falder hans vægt også. Hans vægt er ca. 11 kilo og normal højde af sin alder, ved ikke, hvor meget han har tabt sig, men jeg kan se at vægten er faldet. Udover det har han, siden maj måned haft (tynd) afføring op til fem gange om dagen. Ellers glad og for det meste sund og rask.

Om morgenen serveres havregrød (med smør og kanel sukker), eller boller måske begge dele, mens grøden laves spiser han lidt frugt, gerne banan - dertil drikker han vand eller mælk.

Frokost og eftermiddagsmad spiser han i vuggestuen (det er op og ned, hvor meget han spiser) - Han hentes ved eftermiddagsmaden, men tilbydes noget at ...

Annonce

... drikke og frugt o.lign når vi kommer hjem.

Til aften spiser vi alle det samme (har på det sidste prøvet at undgå retter med pasta, for at "tvinge" ham til at spise andet). Han vil gerne spise slik og den slags!

Det bør nævnes, at han har været til udredning på hvidovre hospital og vi i samråd med læge har forsøgt os uden mælk, uden held. Vi har nu bedt om en henvisning til børnelæge. På hvidovre siger de, at det kan være virus flora fra vuggestuen, han skal vænne sig til. Der er intet at sporre i hans afføring.
Desuden skal det med, at vi i august fik en lillebror, som indtil julen har lidt voldsomt af kolik, og det har forstyrret vores aftenspisning.

Mit spørsmål til dig går nu på om jeg bare skal slappe af og lade ham spise, når han vil eller det han vil... eller bør vi tænker andre løsninger?

På forhånd tak

Mange hilserne

Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.